ALLE BESCHRIJVINGEN VAN RECENTE CURSUSSEN STAAN BESCHREVEN IN BLACKBOARD:
http://blackboard.ru.nl (alleen toegankelijk voor RU-studenten)

Biologie en Samenleving (NWI-BB011B - 3EC)
Cursus Filosofie 1 voor bachelor studenten biologie, Radboud Universiteit Nijmegen
Doelstelling:
In de cursus B&S wordt het maatschappelijk functioneren van biologie gethematiseerd: de rol die biologie in de samenleving speelt; het maatschappelijk veld waarin de biologie opereert en de conflicten, spanningen en ethische vraagstukken die daaruit voortvloeien. Uitgaande van actuele maatschappelijke controverses waarbij biologie betrokken is, worden de interacties tussen biologie en samenleving geanalyseerd. Het vak geeft een overzicht van maatschappelijke processen waarbij biologie betrokken is en probeert die eenvoudig te analyseren zodat een professionele bioloog daar beter mee om kan gaan. In samenhang daarmee wordt de vraag gesteld naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de bioloog voor de wetenschap en technologie die hij ontwikkelt.


Environmental Ethics (NWI-FFIL209B - 3EC)
Cursus Filosofie 2 voor master studenten biologie, ecologie en milieukunde, Radboud Universiteit Nijmegen
Doelstelling:
Ecologen en milieukundigen krijgen in hun vak voortdurend te maken met het feit dat natuur en landschap meer dan alleen natuurwetenschappelijk betekenis hebben. op welke manier spelen deze culturele en morele betekenissen een rol in onze omgang met natuur en landschap? Natuur- en landschapsfilosofen stellen deze vraag expliciet aan de orde. In deze cursus staan we stil bij de belangrijkste kernbegrippen en benaderingen uit de hedendaagse milieu-, natuur – en landschapsfilosofie, worden deze in verband gebracht met concrete cases uit natuur- en landschapsbeheer.


Philosophy of Watermanagement  (NWI-FFIL212 - 3EC)
Cursus Filosofie 2 voor master studenten Transnational Ecosystem-based Watermanagement (en anderen), Radboud Universiteit Nijmegen / Universität Duisbrug-Essen
Doelstelling:
Watermanagers krijgen in hun vak voortdurend te maken met het feit dat natuur en landschap meer dan alleen natuurwetenschappelijk betekenis hebben. op welke manier spelen deze culturele en morele betekenissen een rol in onze omgang met natuur en landschap? Natuur- en landschapsfilosofen stellen deze vraag expliciet aan de orde. In deze cursus komen concrete cases uit ecosystem-based waterbeheer aan de orde vanuit het perspectief van de milieufilosofie.


Bioethics for life scientists (NWI-FFIL203 - 3EC)
Cursus Filosofie 2 voor Master studenten Moleculaire Levenswetenschappen en Medische Biologie, Radboud Universiteit Nijmegen
Doelstelling:
Iedere beoefenaar van de moleculaire levenswetenschappen en medische biologie wordt in de loop van zijn/haar onderzoek geconfronteerd met een aantal filosofische aannames, die de levenswetenschappelijke theorieën in belangrijke mate bepalen. Ook krijgt menig levenswetenschapper in zijn onderzoek te maken met moeilijke morele afwegingen. In deze cursus wordt een aantal ethische problemen verkend, dat direct te maken heeft met de hedendaagse biotechnologie: ethiek i.v.m. planten en micro-organismen (risico's), i.v.m. dieren (integriteit van dieren, dierenleed), en ethiek i.v.m. mensen (gentherapie, gebruik van stamcellen, klonen)



Biodiversity and ecological coexistence (FTR-PPS - 5EC)
part of the module Ecology & Sustainability of the Program Philosophy, Policy and Society, Radboud Universiteit Nijmegen
Themes: debate animal ethics vs ecological ethics; theme 2: debate universalism vs particularism in environmental ethics (cases: landscapes, ethics of place and bioregiobalisme)recent pleas for a narrative and phenomenological
approach and criticims of the so-called 'itemizing approach' and Ecosystem service approach; theme 3: wilderness debate, rewilding and cultural criticism. Classical
wilderness philosophy and its critics
 



Oude cursussen:

Gegeven van 2005 tot en met 2011:

Philosophy for Physicists / Filosofie voor fysici (FFIL211 - 3EC)
Cursus Filosofie 2 voor natuurkundestudenten, Radboud Universiteit Nijmegen
Doelstelling:
Tijdens de cursus wordt filosofisch gereflecteerd op de kentheoretische achtergronden van de moderne natuurkunde en de invloed van de moderne natuurwetenschappen op het mens- en wereldbeeld. Centrale focus van het werkcollege is de verhouding tussen natuurwetenschappelijk model en werkelijkheid. Aan de orde komen onder andere: kentheoretische aspecten van de quantummechanica, het Einstein-Bohr-debat, 'de theorie van alles', en de verhouding tussen natuurwetenschap en levensbeschouwing.


Gegeven van 2006 tot en met 2009:
Ethics of animal experimentation  / Ethische aspecten van dierproeven (handouts )
onderdeel van de cursus Proefdierkunde
(Artikel 9 cursus, UMCN-5AM01) aan het Centraal Dieren Laboratorium van de Radboud Universiteit Nijmegen
Tijdens deze bijeenkomst wordt inzicht gegeven in de historische ontwikkeling van morele opvattingen omtrent onze omgang met dieren, en in de wijze waarop vanuit verschillende ethische theorieën wordt getracht deze morele intuïties te systematiseren, expliciteren en te rechtvaardigen.


Gegeven van 2005 tot 2009:
Filosofie van het landschap (FFIL209 - 3EC)
Cursus Filosofie 2 voor studenten biologie, ecologie en milieukunde, Radboud Universiteit Nijmegen
Doelstelling:
Ecologen en milieukundigen krijgen in hun vak voortdurend te maken met het feit dat natuur en landschap meer dan alleen natuurwetenschappelijk betekenis hebben. op welke manier spelen deze culturele en morele betekenissen een rol in onze omgang met natuur en landschap? Natuur- en landschapsfilosofen stellen deze vraag expliciet aan de orde. In deze cursus staan we stil bij de belangrijkste kernbegrippen en benaderingen uit de hedendaagse milieu-, natuur – en landschapsfilosofie, worden deze in verband gebracht met concrete cases uit natuur- en landschapsbeheer.


Gegeven in 2004 en 2005:
Evolutie en filosofie
(FFIL202 - 3EC)
Cursus Filosofie 2 voor studenten biologie, Radboud Universiteit Nijmegen
Doelstelling: In deze cursus wordt ingegaan op de betekenis van de moderne evolutietheorie voor ons mens- en wereldbeeld. De nadruk zal daarbij liggen op de cultuurfilosofische en ethische aspecten.


Gegeven in het voorjaar van 2004:
Milieufilosofie

1e licentie Filosofie, Universiteit Antwerpen - Faculteit Letteren en Wijsbegeerte - Departement Wijsbegeerte
Doelstelling: Dit vak wil allereerst de studenten vertrouwd maken met de inzet van de belangrijkste debatten in de hedendaagse milieufilosofie. Daarnaast wordt van de studenten verwacht dat ze zelfstandig op basis van de aangeboden literatuur een eigen filosofische analyse kunnen maken naar aanleiding van een casus.